bureau voor
merk en marketing

tijd voor het
groote genieten

Groote Wielen

Merkontwikkeling en Marketing

Beginnen vanaf nul. Een feest voor ons als merkbouwers en marketeers! Bijna vanaf nul dan want het enige wat wel al vast lag was de naam van het nieuwe restaurant: Groote Wielen. Van de merkidentiteit tot de werving van nieuwe collega’s én alle content die je (online) tegenkomt: wij werkten er aan. Het is tijd voor het groote genieten.

Ver voordat er ook maar iets zichtbaar was van het geheel verbouwde restaurant aan de rand van Leeuwarden zaten we aan de strategische tekentafel. Met als doel om de kern van het merk Groote Wielen te vinden. De kern – in de vorm van de Golden Circle, Merkwaarden en Merkpersoonljkheid – vormt het unieke fundament van het merk. Het is de basis waarop we keuzes maken over marketing en communicatie.

 

Vanuit het fundament bouwden we door aan het communicatieconcept en de bijbehorende pay-off: tijd voor het groote genieten. Want die opmerkelijke naam ‘Groote Wielen’ triggert. Er klopt namelijk iets niet. Groote Wielen (met de dubbele o) is een knipoog naar vroeger, toen er op die plek rond 1929 een zwembad stond met deze naam. Door hier gebruik van te maken zorgen we voor een herkenbare afzender. 

 

Communicatieconcept 

“We zitten niet om de hoek, en dat is juist onze kracht. We zijn de plek waar je graag even voor omrijdt. Want wat je bij ons vindt, dat vind je nergens anders. Uit de stad en aan het water staat ons restaurant middenin natuurgebied de ‘Grutte Wielen’.

 

De tijd nemen voor elkaar en voor jezelf, dát is voor ons het groote genieten. Dus duik je weg in een intiem hoekje of gaan we samen al je vrienden groots ontvangen? Je bent welkom bij Groote Wielen”.

 

“Toen de lichten nog uit waren, wilden gasten al koffie bestellen bij bouwvakkers” 

Die quote in de Leeuwarder Courant van de restaurantmanager geeft de hype rond Groote Wielen goed aan. Vier maanden voordat het restaurant open ging waren we al zichtbaar en bouwden we aan de online aanwezigheid. Geïnteresseerden konden zich inschrijven voor ‘de verbouwupdates’ en kregen zo een uniek kijkje achter de schermen. Groote Wielen ontwikkelde op deze manier direct een maillijst voor vervolgcampagnes.

 

Op social media waren we ook niet te missen. Op Facebook haalden we vóór de opening al 375.000 impressies (❤️ de optie ‘delen van bericht’) en op Instagram 196.000 impressies. Ingezet advertentiebudget voor dit bereik: €0,00. Een vliegende organische start!

 

Nieuwe collega’s

Een nieuw restaurant met meer dan 700 zitplaatsen heeft natuurlijk ook collega’s nodig in de bediening en de keuken. Een lastige markt natuurlijk, maar online vonden we ze en er werd massaal gesolliciteerd. Kleine disclaimer: uiteraard helpt het ons in de wervingscampagne mee dat Groote Wielen écht op het mooiste plekje van Leeuwarden zit. 

 

“Toen we kenbaar maakten personeel te zoeken, heb ik vrij snel al de marketingmanager gebeld en gezegd dat hij de boel kon stoppen. Ik moest anders te veel mensen teleurstellen. Op een maandag had ik zo dertig sollicitanten in de mailbox.’’ (Paul-Yme Brunsmann, restaurantmanager)

 

Het merk in de klantreis

Die nieuwe collega’s gaven we twee weken voor de opening een presentatie over het merk Groote Wielen. Wat willen we uitstralen naar onze gasten? Niet alleen in onze communicatie en in de symboliek, maar ook in de manier waarop we omgaan met onze gasten. Hoe heten we gasten welkom? Hoe gaan we om met klachten? Hoe zeggen we sorry? Hoe vragen we of de gasten nog een dessert willen?

 

Omdat Groote Wielen ontwikkeld is vanuit de kern van het merk konden we goed antwoord geven op die vragen. Op deze manier zou de merkpersoonlijkheid (met de Golden Circle en Merkwaarden in gedachten) omgaan met Situatie X, dus doen onze collega’s dat ook. Dat is ten eerste een stuk spontaner en leuker voor de gasten en ten tweede: het maakt je klantreis compleet. Dan is het merk Groote Wielen niet alleen zichtbaar in de externe communicatie, maar ook als je aan tafel zit en geniet van het uitzicht. Ook dát is groots genieten.

 

Team

Strategie, project en concept: Door Schut
Visual Identity: TEAM
Webbouw en website: TRES 
Marketing & Communicatie: Door Schut

Klant

Groote Wielen

Inzet

Merkstrategie, Merkontwikkeling, Creatief concept, PR, Social media

Lancering

Maart ’23

Onze cases /

bureau voor

merk en marketing

Copyright© Door Schut

Privacy Policy